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parcours Recherche en Acoustique

Plus d'infos

Crédits ECTS : 120 crédits

Public concerné : Formation initiale

Présentation

Le parcours Métiers de la Recherche en Acoustique (MRAC) offre une formation approfondie en acoustique dans les fluides et dans les solides, avec notamment des enseignements en aéroacoustique, acoustique dans les milieux périodiques et les milieux poreux et en traitement du signal pour l'acoustique.

Objectifs

Les métiers de l'acoustique ont connu des transformations radicales au cours des dernières décennies et sont amenés à en connaître d'aussi importantes dans les décennies à venir.

L'objectif de la formation est de préparer les futurs chercheurs, ingénieurs de recherche et d'étude (et tous les professionnels de haut niveau des métiers de l'acoustique) à s'adapter à ces évolutions.

Les + de la formation

Pour obtenir plus d’information sur la formation, contacter:

Master 1

  • Parcours CMI : Jean Pierre Dalmont (jean-pierre.dalmont @ univ-lemans.fr) (responsable de formation)
  • Parcours Recherche & AEBTV : Olivier Dazel (olivier.dazel @ univ-lemans.fr) (responsable de formation)

Master 2

  • Parcours CMI - Recherche : Olivier Richoux (olivier.richoux @ univ-lemans.fr)
  • Parcours AETBV : Catherine Potel (catherine.potel @ univ-lemans.fr), Elisabeth Dubois (elisabeth.dubois @ univ-lemans.fr) (coordinatrice administrative)

Programme

Organisation de la formation

Tout déplierTout fermer

  • Semestre 1 M Acoustique
    • choix de 2 UE (4.0 crédits ECTS)
      • Physique des instruments de musique (2.0 crédits ECTS)
      • Room acoustics (2.0 crédits ECTS)Description :

        Présentation

        Room modelling : statistical models, geometrical models, modal behaviour - Objective and subjective criteria - Measurement of reverberation time and objective criteria from impulse response (RT, STI, C80, D50) - Introduction to Catt Acoustics software


        Objectifs :

        Objectifs

        Be able to understand the physical phenomena involved in the sound propagation in a room. - Know the acoustical objective and subjective criteria which describe a room. -  Be able to to control the room acoustics by passive materials. -  Be able to measure the room characteristics. -  Be able to build a numerical model of a room.


        Pré-requis nécessaires :

        Conditions d'admission

        Notions in acoustics an instrumentation


        Informations complémentaires :

        Informations complémentaires

        Literature References : KUTTRUFF Heinrich. Room acoustics. Crc Press, 2016. - CREMER, Lothar et MULLER, Helmut A. Principles and applications of room acoustics. Vol.1 & 2. Chapman & Hall, 1982. - BARRON, Michael. Auditorium acoustics and architectural design. Routledge, 2009. - COX, Trevor J. et D’ANTONIO, Peter. Acoustic absorbers and diffusers: theory, design and application. Crc Press, 2009. - BERANEK, Leo.      Concert halls and opera houses:  music, acoustics, and architecture. Springer Science & Business Media, 2012.

        On-line course
      • Introduction au CND (2.0 crédits ECTS)
      • Son et patrimoine (2.0 crédits ECTS)
    • Acoustics I (6.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      Four lectures (around 10 hours) and four series of exercises related to each lecture (around 30 hours). The titles of lecture are (see lecture notes on UMTICE for more details): Fundamental equations of acoustics (in fluids) - Plane waves - Cylindrical and spherical waves. - Guided waves - Modal analysis


      Objectifs :

      Objectifs

      The main objective of this course is that students have solid backgrounds on fundamental aspects of acoustics including : The fundamental equations of acoustics (backgrounds in fluid mechanics and thermodynamics) - The derivation of the wave equation (mostly for the usual case of uniform fluids at rest) - The acoustics of the gas column (resonance, free oscillations, coupling etc..) - Reflexion, transmission, and diffraction phenomena - Guided waves and the modal theory - Spherical and cylindrical waves (sound radiation, diffraction, guided waves in cylindrical ducts, etc...)


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      Having backgrounds in acoustics is obviously a good point, but it is not es- sential. Having solid backgrounds in mathematics is essential. This includes : trigonometry, integration/derivation, asymptotic expansions of usual functions, solving of O.D.E., functions of multiple variables, vector analysis and operators (in various systems of coordinates) , linear algebra ... Reminders of useful formula will be provided, and exercise will be treated, but you need to know that we can’t ignore mathematics in this course...


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References : A.D. Pierce, ”Acoustics, an introduction to its physical principles and applications” chapters 1, 3-5, et 7 - C. Potel, M. Bruneau, ”Acoustique Générale”, chapters 1, 3-6 (in French) - S. Temkin, ”Elements of Acoustics”, chapters 1-4

      On-line course
    • Transducers basics (2.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      Lumped Elements modelling of Mechanical systems (1 DOF, 2 DOF) - Lumped Elements modelling of Acoustical systems (open or closed duct, radiation) - Equivalent circuits for coupling (electricity to mechanics and mechanics to acoustics) - Lumped Elements modelling of an electrodynamic shaker - Lumped Elements modelling of an electrodynamic loudspeaker on infinite baffle


      Objectifs :

      Objectifs

      Expected knowledge : –    know the usual characteristics of an electroacoustic chain –    know what is lumped elements modelling –    know the equivalent components describing and mechanical and acoustical behaviour - Expected Skills. Be able to:  –    model an electroacoustic system with an analytical approach and equivalent circuits –    analyze a mechanical system and represent the equivalent electrical diagram. –    calculate analytically the response of a mechanical system –    analyze an acoustical system and represent the equivalent electrical diagram –    calculate analytically the response of an acoustical system –    draw an equivalent network to the usual couplings (electromechanical, electroacoustic) –    draw an equivalent network to an electrodynamic transducer –    calculate analytically the response (efficiency, sensitivity) of an electrodynamic transducer


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      Basis in electronics, acoustics and vibration


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References : Leo L. Beranek, Tim Mellow, sound fields and transducers, Academic Press, 2012 - Mendel Kleiner, Electroacoustics, Taylor & Francis, 2013 - Martin Colloms, High Performance Loudspeakers, Wiley, 2005, 6th Edition - Joseph D’Appolito, Testing Loudspeakers , Audio Amateur Press, 1998 - Mario Rossi, Audio, Presses Universitaires Polytechniques

      On-line course
    • Mécanique des fluides
    • Mécanique des milieux déformables (3.0 crédits ECTS)
    • Maths for acoustics I (3.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      13 courses of two hours mixing lectures and exercises divided in 6 chapters: - Introduction: Which problems do we want to solve ? - Finite dof systems: Mass-spring - Continuous systems: Strings, Acoustic cavities; beams, 2D and 3D problems - Strategies (analytical/numerical) to solve these problems - Matrices (Key properties of matrices, Exponential and Transfer Matrices, Key matrix fac- torisation techniques) - n degrees of freedom systems (Exponential Matrix / Transfer matrix, Modes of a finite- degree of freedom system, Resolution ) - Inner Euclidean and Hilbert Spaces (Definition, Inner products and physical systems)


      Objectifs :

      Objectifs

      Expected skills : –    Advanced Matrix calculus –    Main basis of analytical resolutions methods for finite and infinite number of degrees of freedom problems (in 1D, 2D and 3D) –    Techniques of projection (Inner-products, modes) –    Notions on finite difference schemes: truncation error, order of accuracy, spectral ac- curacy, and grid resolution. - Expected knowledge : –    Be able to find the analytical expression of simple and more advanced 1D acoustic problems (strings, beams and cavities of various shapes and boundary conditions) –    Be able to construct standard finite-difference schemes (temporal and spatial). –    Be able to control the accuracy of a finite difference approximation by selecting the scheme and the grid for 1D acoustic problems.


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      Maths refresher course, especially Matrix manipulation, Calculus and Integration


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References : G. Strang, Introduction à l’algèbre linéaire, Ecole Polytechnique De Montréal, 2015

      On-line course
    • Méthodes numériques sous Python (2.0 crédits ECTS)
    • Starter courses (5.0 crédits ECTS)
    • English (2.0 crédits ECTS)Objectifs :

      Objectifs

       The aim of this course if to know and practice technical english for acoustics, mechanics, electronics and electroacoustics.


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      English level B2+


  • Semestre 2 M Acoustique
    • Project management (1.0 crédits ECTS)
    • Acoustics (6.0 crédits ECTS)
      • Acoustics II-Green
      • Acoustics II-Project
      • Acoustics II-Sources
    • choix de 3 UE (6.0 crédits ECTS)
      • Transmission lines (2.0 crédits ECTS)Description :

        Présentation

        General concepts on transmission lines -  Equations of acoustic transmission lines without and with viscothermal effects -  Transfer Matrix and impedance calculation -  Effect of higher order modes -  Measurement techniques of acoustic wave guides

         


        Objectifs :

        Objectifs

        Be able to model a transmission line (duct, horn) thanks to telegraph equation and matrix formalism


        Pré-requis nécessaires :

        Conditions d'admission

        Acoustics I, transducers basics, loudspeaker systems


        Informations complémentaires :

        Informations complémentaires

        Literature References : Munjal, M. L. (2014). Acoustics of ducts and mufflers. John Wiley & Sons.- Transmission Line Theory

        On-line course
      • Introduction à l'acoustique et aux vibrations non linéaires (2.0 crédits ECTS)
      • Propagation extérieure et acoustique urbaine (2.0 crédits ECTS)
      • Acoustique des salles (Room acoustics II) (2.0 crédits ECTS)
      • Mathématiques avancées (2.0 crédits ECTS)
      • Méthodes optiques pour l'acoustique (2.0 crédits ECTS)
      • Projet libre
      • Philosophie et Histoire des Sciences (2.0 crédits ECTS)
    • Bloc vibrations (4.0 crédits ECTS)
      • Vibrations experiments (2.0 crédits ECTS)Description :

        Présentation

        Free and forced oscillations of a system having a single or two degrees of freedom -  Determination of mode parameters of a beam / Chladni’s vibrating plates -  Forced vibrations of a beam -  Free oscillations of a string -  Revving of an engine / order analysis -  Dynamic balancing


        Pré-requis nécessaires :

        Conditions d'admission

        Vibrations Refresh


      • Vibration I
      • Vibration II
    • Maths for acoustics II (2.0 crédits ECTS)
    • Signal analysis I (3.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      1. Digital Filtering: (a) Introduction, properties of digital filters - (b) Analog systems simulation (IIR filters). Discrete-time approximation of loudspeaker behavior (practical) - (c) FIR filters design. Filtering with FIR Filters (practical) 2. Non stationary signal analysis:  (a) Introduction : stationarity vs non-stationarity, global ideas about time-frequency analysis, examples - (b) Limits of Fourier analysis and introduction to local Fourier analysis : classical Fourier transform (including time-frequency duality), Short-Time Fourier transform (definition, interpretation,  limits) (c) Frequencies : Instantaneous frequency, analytic signal, examples (favourable and un- favourable cases) - (d) Decompositions and densities : atomic decompositions (including wavelet analysis), densities (including Wigner-Ville decomposition) - 3. Acoustic Imaging: Acoustic intensimetry and beamforming - Nearfield Acoustic Holography (NAH) in cartesian coordinates -  Loudspeaker measurement with microphone arrays


      Objectifs :

      Objectifs

      Expected knowledge : –   Know the basics of digital filtering –   Know the basic tools of non-stationary signal analysis (Short-time Fourier Transform, wavelet analysis, Wigner-Ville distribution) –   Know the basic acoustic imaging method - Expected skills: –   Be able to design simple FIR and IIR filters –   Be able to apply them in a context of real-world data, in order to extract informations from data - Be able to write beamforming and Nearfield Acoustic Holography (NAH) codes


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      Signal Analysis Refresh


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References : Edward P. Cunningham, Digital filtering : an introduction, New York : J. Wiley , 1995 - Time-Frequency Analysis, L. Cohen, Prentice-Hall, 1995 - Time-Frequency / Time-Scale Analysis, P. Flandrin, Academic Press, 1999  - A Wavelet Tour in Signal Processing, S. Mallat, 3rd Ed., Academic Press, 2009

       

      On-line courses
    • English (2.0 crédits ECTS)Objectifs :

      Objectifs

      Be able to communicate easily in English in a professionnal environment


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      English B2+

       


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References   Billet, C. D. (2000). Standard Technical English. Media Training Cor- poration.

    • Scientific expression (1.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      Scientific writing and presentation : Scientific writing, Presentation, Posters, Effective visuals -

      Introduction to LaTeX and Beamer.


      Objectifs :

      Objectifs

      Be able to write a scientific document. Be able to give an oral defense in a limited time.


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      English B2+


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature  References : Scientific Writing, D. R. Lindsay Csiro Publishing, 2011 - 122 pages - The Art of Scientific Writing: From Student Reports to Professional Publications in Chem- istry and Related Fields Hans F. Ebel, Claus Bliefert, William E. Russey, William E.. Russey John Wiley & Sons, 12 mars 2004 - 595 pages - LateX Wiki Book - LateX tutorial - Tools for drawing in LateX - Beamer guide

      online course
    • Project (4.0 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      I. First phase :  (a) Bibliographic research - (b) Design of the prototype (number of transducers, transducer type, acoustic load type, electrical filter type) - (c) First simulations based on Lumped Elements Models (Akabak,...) - (d) First oral presentation - II. Second phase :  (a) Sketch of the mechanical part of the system (with a CAD software) - (b) Improved simulation of the acoustic response - (c) Validation of the mechanical design - (d) First report and second oral presentation - Third phase :  (a)   Design of the filters - (b) Building of the system - (c) Measurement of the system and comparison with simulations - (d) Final report and final oral presentation


      Objectifs :

      Objectifs

      Be able to design, model, build and measure an audio prototype using a limited budget


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      All first year courses


      Online courses
  • Semestre 3 M Acoustique - Métiers de la recherche
    • UE à choix
      • Méthodes expérimentales en acoustique dans les fluides (2.5 crédits ECTS)
      • Méthodes expérimentales en acoustique dans les solides (2.5 crédits ECTS)
    • Choix de bloc d'UE
      • Bloc 1: Acoustique dans les fluides
        • Propriétés acoustiques des milieux périodiques (2.5 crédits ECTS)
        • Aéroacoustique (2.5 crédits ECTS)
        • Acoustique des matériaux poreux (2.5 crédits ECTS)
      • Bloc 2: Acoustique dans les solides
        • Outils numériques pour la propagation des ultrasons (2.5 crédits ECTS)
        • Contrôle non destructif par ultrasons (2.5 crédits ECTS)
        • Optoacoustique et applications
    • Ondes guidées (2.5 crédits ECTS)
    • Acoustique ds les fluides visqueux & conducteur de chaleur (2.5 crédits ECTS)
    • Acoustique non linéaire (2.5 crédits ECTS)
    • Propagation acoustique dans les solides anisotropes
    • Perception, Psychoacoustique (2.5 crédits ECTS)
    • Vibroacoustics (2.5 crédits ECTS)
    • Numerical methods
    • Signal analysis II (2.5 crédits ECTS)Description :

      Présentation

      • Linear signal modeling

       

      –   Identification of measured FRF

      –   Autoregressive, Moving Average, Autoregressive and Moving Average models

      –   Linear prediction

      –   Modern Power Spectrum Estimation

      –   Pisarenko, Prony methods, decomposition in subspaces

       

      • AcousAcoustic imaging with holography and beamforming

       

      –   Bartlett processing, Capon and Music

      –   Deconvolution

      –   Holography for non stationary sources


      Objectifs :

      Objectifs

      • Be able to implement autoregressive models
      • Be able to use and implement parametric Power Spectrum Estimation of a signal
      •  Be able to use and implement array processing methods

       


      Pré-requis nécessaires :

      Conditions d'admission

      Signal Analysis Refresh 1.1.6, elements of filtering, Z-transform 2.6


      Informations complémentaires :

      Informations complémentaires

      Literature References

       

      • Digital Signal Processing: Principles, Algorithms and Applications (J. G. Proakis and D. G. Manolakis), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1996.

       

      • Discrete-Time Signal Processing (A. V. Oppenheim and R. W. Schafer), Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1989.

       

      • Modern Spectral Estimation (S. M. Kay), Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1988.

       

      • Fourier Acoustics: Sound Radiation and Nearfield Acoustic Holography (E. G. Williams), Academic Press, New-York, 1999.
    • Séminaires
  • Semestre 4 M Acoustique - Métiers de la recherche
    • Stage en entreprise ou en laboratoire (700h) (27.5 crédits ECTS)

Contrôle des connaissances

Modalité de contrôle des connaissances générales

Et après

Poursuite d'études

  • Parcours CMI - Recherche : 50% en doctorat et 50 % en insertion professionnelle en entreprise (R&D).
  • Parcours AETBV : 90 % en insertion professionnelle (bureaux d’étude principalement), 10% en doctorat

Insertion professionnelle

Débouchés du Master Acoustique

Composante

Lieu(x) de la formation

  • Le Mans

Contacts

Contact administratif
UFR Sciences et Techniques - Scolarité

Email : sco-sciences @ univ-lemans.fr

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